Tips om gezonder te werken | Gezond Kompas

Gezonder werken start hiermee

May 02, 2022

We spenderen gemiddeld ⅓ van onze wakkere uren per week aan werk (uitgaande van 8 uur slaap per nacht en een 40-urige werkweek). Werk heeft dus een behoorlijk groot aandeel in ons leven! En daarmee ook in onze leefstijl. Zoals bleek uit een reactie van één van mijn cliënten op het leefstijlspreekuur realiseren we ons dat niet altijd. Deze jonge, ambitieuze vrouw had laatst een belangrijk inzicht: thuis zette ze volop in op een gezonde leefstijl en goede zelfzorg, maar ze had er nooit bij stilgestaan dat dat op werk ook kan...

Op een gezonde manier kunnen werken is wat mij betreft een recht. Gezond werken kan bijdragen aan meer (werk)geluk, betere productiviteit en minder uitval door fysieke of mentale belemmeringen. Maar hoe werk je nou gezond? In deze blog 7 tips om gezond te werken!

 

Liever luisteren? Dat kan ook! 

 

 

Tip 1: Weet wat jij nodig hebt

Als mensen zijn we ieder uniek. Ieders leefstijl is persoonlijk, en daarmee zijn de behoeftes op het werk om gezond te blijven ook persoonlijk. De algemene adviezen zijn hartstikke waardevol - ter inspiratie. Maar het belangrijkste is dat jij jezelf leert kennen en weet wat wel en niet werkt voor jou. Voor je gezondheid, voor je werk, voor je algehele welzijn. Dit is een vaardigheid die ten grondslag ligt aan succesvol zijn op het gebied van je gezondheid! Laat ik daar nu een cursus over gemaakt hebben 😉 Ga aan de slag met Body Talk en krijg de sleutel in handen voor effectieve persoonlijke zelfzorg. 

 

Tip 2: Houd je energielevels eens een week bij

We worden moe van werk, toch? Maar weet je ook wat je moe maakt? Het kan veel inzicht geven om eens een week een simpel dagboekje bij te houden. Daarin noteer je je activiteiten en de bijbehorende energielevels. Na een week reflecteer je hierop. Wat valt je op? Zie je bepaalde trends? Welke inzichten haal je eruit? Uit ervaring weet ik dat deze oefening heel verhelderend kan zijn waar de pijnpunten voor je energie liggen op het werk. Door er bewust van te worden kan je passende veranderingen inzetten!

 

Tip 3: Maak je gezondheid een prioriteit

Je wordt betaald om te werken, niet om met jezelf bezig te zijn. Maar door goed voor jezelf te zorgen kan je beter je werk doen. Je gezondheid is namelijk een belangrijk fundament voor alles wat je verder nog doet in je leven, inclusief je werk. Als jij je goed voelt, lekker in je vel zit, en energie hebt, zal dit zich vertalen naar de kwaliteit van je werk, je productiviteit en je efficiëntie. Dat is dus zowel winnen voor jou als voor je werkgever. Win-win! Maak daarom je gezondheid óók op de werkvloer een prioriteit.

 

Tip 4: Denk in mogelijkheden

De overtuiging dat werken aan je leefstijl niet mogelijk is op het werk, wil ik graag per direct ontkrachten. Denk in mogelijkheden, niet in beperkingen. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt. Als je weet waar je behoefte aan hebt wat betreft gezond werken, dan kan je dat realiseren. Ga in gesprek met je leidinggevende. Vertel je collega’s hoe je het gaat aanpakken. En laat zien dat het je helpt om beter werk te leveren.

 

Tip 5: Neem pauze

Pauze wordt door veel mensen gezien als het verdoen van tijd. Zo heb ik er ook jarenlang over gedacht. Ik was op het werk om te werken, niet om het weekend te bespreken met collega’s. Maar ik ben van gedachten veranderd. Wat betreft het nut van pauze dan, niet perse over de weekendbespreking. Adequate pauzes helpen je ontspannen, je energieniveau te reguleren, je focus te behouden en effectief te kunnen werken. Ze kunnen voor meer inspiratie, creativiteit en motivatie zorgen. Hoe vul je die pauzes dan adequaat in? Lees dan dit artikel en download de gratis Pauze Bingo voor speelse inspiratie!

 

Tip 6: Zorg voor focusmomenten

We leven in een wereld vol prikkels en afleiding. Zo ook op het werk. Je wordt gebeld door je supervisor, krijgt een Slack-bericht van een collega, ontvangt een dringende mail van een cliënt, wordt om de haverklap gestoord door een andere medewerker en wordt afgeleid door dat ene bericht op social media. Lastig om dan goed werk gedaan te krijgen, en bovendien hartstikke stressvol en vermoeiend. Mijn advies? Zorg dat je een aantal ongestoorde focusmomenten hebt tijdens je werkweek. Een ochtend met je telefoon en mail uit. Een paar uur in een kamer alleen.

 

Tip 7: Stel grenzen

Als er aan alle kanten aan je wordt getrokken, is het behoorlijk lastig om je koers te behouden. Stel daarom prioriteiten en grenzen, en communiceer deze naar je collega’s. Een paar voorbeelden: Bevestig alleen je aanwezigheid voor vergaderingen waar je een bijdrage aan kunt leveren (niet alleen omdat je op de lijst staat). Spreek af met je collega’s dat ze alleen bellen als het echt hoge nood is. Organiseer een vast inloopmoment voor vragen van stagiaires of collega’s, en ben daarbuiten niet beschikbaar. Zet de notificaties op je telefoon uit (er gaat een wereld voor je open, dat beloof ik je). Stel een automatisch antwoord op de mail in met de momenten waarop de afzender een antwoord kan verwachten. Zet je telefoon uit na werktijd.

 

Met welke tip ga jij deze week aan de slag? Leuk als je het me laat weten in een reactie hieronder of via een DM op Instagram!

 

NIEUW: Body Talk

Stel je eens voor dat je niet meer constant moe bent en allerhande lichamelijke klachten hebt die je belemmeren. Stel je voor dat je bruist van de energie en je droomleven kunt leiden. Je gezondheid staat dat heerlijke leven niet meer in de weg, maar is juist de katalysator ervan.

Hoe je dat voor elkaar krijgt? Leer communiceren met je lichaam. Met de online training Body Talk krijg jij de sleutel in handen voor optimale zelfzorg. Wil jij nooit meer onbewust over je grenzen gaan en precies weten wat je lijf nodig heeft om kerngezond te blijven? 

START VANDAAG NOG MET BODY TALK

Meer gezondheid in je mailbox?

Jouw filter in gezondheidsland. Geen spam, alleen waarde. 

Geen zorgen, ik pas geheimhouding ook toe op jouw contactinformatie!